Moderna kyrkor i Sverige, Av Helena Lind och Bert Leandersson

, ,

Man behöver knappast vara religiös för att uppskatta kyrkors historiska och konstnärliga värden, och även ett perifert land som Sverige har ju sin beskärda del av verkligt spektakulära kyrkor. Jag menar, vem blir inte hänförd vid ett besök i Uppsalas ståtliga gotiska katedral eller i den överdådigt utsmyckade Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden? Eller för den delen i västgötska Habos ”träkatedral”, där nästan varje tillgänglig yta täcks av 1700-talsmålningar? Detta samtidigt som minsta lilla landsbygdskyrka ibland storligen kan överraska den som dristar sig till ett besök, hur anspråkslös den än kan te sig utifrån.

Om kyrkor man besökt kommer på tal i en diskussion är det dock nästan alltid gamla kyrkor det handlar om, inte de många från mitten av 1900-talet eller senare som också finns. Kanske framförallt för att de gamla kyrkornas arkitektur och utsmyckning helt enkelt stämmer bättre överens med den breda massans skönhetsideal. Men vi har väl också vant oss vid att betrakta gamla kyrkor som sevärdheter lika mycket som platser för tillbedjan, medan moderna kyrkor i praktiken ses som mer renodlade i deras kyrkliga roll. Om jag själv, en agnostiker, träder in i en modern kyrka känner jag mig därför mer som en inkräktare i andras heliga rum än vad jag gör i en gammal kyrka. Många av de förra ligger därtill förstås i förorter där man sällan har skäl att befinna sig så länge man inte bor där.

Att jag och många med mig därför gått miste om mycket intressant arkitektur behöver jag inte bläddra länge i Helena Lind och Bert Leanderssons bok Moderna kyrkor i Sverige för att bli övertygad om. Liksom flera av de kyrkor den skildrar är den kanske lite trist på utsidan, men väldigt fin på insidan. Faktiskt måste jag nog räkna den som en av de finaste, mest gedigna böcker jag tagit del av på länge.

Den utgörs huvudsakligen av närmare presentationer av 31 olika kyrkor byggda mellan 1956 och 2014. Kyrkor från Malmö i söder till Haparanda i norr. Vissa storslagna byggnadsverk som omedelbart drar till sig blickar, såsom de i Hägersten och Lundby, andra åtminstone vid första anblicken väldigt anspråkslösa, såsom de i Vikmanshyttan och Järfälla. Vissa i grunden inte särskilt avvikande från traditionell kyrkoarkitektur, andra vid första anblicken knappt alls identifierbara som just kyrkor. En del ståtar med fasader i naken betong, andra med fasader i tegel eller i trä. Alla har de dock gott om intresseväckande inslag, vilket Lind och Leandersson mycket förtjänstfullt framvisar i ord respektive bild.

Bland de mest intressanta av bokens många kyrkor kan nämnas Sankt Botvid i Oxelösund, vilken närmast är att likna vid ett enormt klocktorn i betong med kyrkorummet i dess bas, Sankt Matteus i Malmö, vars inre för tankarna till någon slags skog på en främmande planet, och Uppenbarelsekyrkan i Hägersten, med en enorm vägg av färgat glas bakom altaret. Personligen blir jag dessutom väldigt förtjust i det jag här får se av den skenbart så spartanska Söderledskyrkan i Stockholm.

Fast det finns givetvis betydligt fler moderna kyrkor än de som i boken ges en närmare presentation. Kyrkor vilka i många fall inte ligger långt efter, om nu alls efter, i skönhetsvärde. Från min egen födelsestad Linköping noterar jag till exempel med förvåning att man tagit med Sankta Maria i Johannelund istället för Tannefors kyrka som i staden allmänt brukar framhållas som en av dess allra finaste moderna byggnader alla kategorier. Några av dessa andra kyrkor får dock vara med i slutet av boken, där 52 ytterligare kyrkor presenteras helt kort med namn, arkitekt och en liten bild. Man kan se det som en lista med tips för eget utforskande, och om inte Helena Lind avlidit innan boken gavs ut hade jag älskat att se dem i en Moderna kyrkor i Sverige 2 någon gång i framtiden.

 

/ Magnus Johansson

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sex + femton =